vrijdag 31 augustus 2012

klaar!

Hieronder volgen foto's van de eerste onderschildering tot aan de finishing touch in olie van het eindresultaat, zodat het proces te zien is.

1.
licht donker in acryl

2.
contrast tussen licht en donker versterkt.

3.
acryl afgedekt met een olieverf-glacis en de achtergrond + onderlaken daarna met een doorzichtige kleur geheel beschilderd en uitgetamponeerd. Het lijkt of het hoofd zweeft, de matras wordt duidelijker omhoog geschilderd ( links van het hoofd verschijnt een hoekje matras), zodat ze comfortabel ligt.


4. 
het hoofd was te klein en de rechterhand te groot, dus heb ik het hoofd opnieuw en groter geschilderd en de hand idem maar dan kleiner. Ik maak foto's van mijn eigen hoofd en hand in deze stand om de anatomie te kunnen controleren, een heel gedoe....Ook heeft het model meer haar gekregen en de linkerhand heb ik met laken bedekt, vind ik mooier. GeĆ«xperimenteerd met lila bovenlaken, maar dat bevalt me niet, daar moet dus een andere kleur overheen, en overheen en overheen..... Een gemiddeld naakt van mij heeft tussen de 5 en 15 glacis-lagen gehad voordat ik tevreden ben.


5.
meer licht op het lichaam, ander haar, en het lila weggewerkt onder een laag zinkwit met oker, zodat de uitstraling wat warmer wordt, en daarna weer opgewerkt met wit. Er verschijnen 2 donkere banen om te suggereren dat ze kijkt richting een verlicht venster. Het lastige van realistisch schilderen is, dat de kijker het onmiddellijk ziet als er iets anatomisch of perspectivisch niet klopt. Soms is het voor mij moeilijk om zodanig afstand te nemen dat ik zelf zie waar de fout zit. Tenslotte zit ik maandenlang aan hetzelfde doek te werken....                                                          


6.
nog meer licht op het lijf en haar en op het laken bij de opgetrokken knie. De rest krijgt minder witte accenten zodat de aandacht naar het model wordt getrokken. Ook de lichtbaan wordt rechts wat lichter gemaakt. Op de foto is het onderlaken wat weggevallen, maar de plooien schijnen nog subtiel door de verflagen heen. Ik ben tevreden en zet mijn handtekening onder het werk. Over een week afdek-vernis erover om het te beschermen, en dan naar de lijsten-makerij.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten